Het is dinsdag avond.
Tijd om een post schrijven om te delen op LinkedIn en Instagram. Een paar keer druk ik op de delete knop. Nee, dit heeft nog veel aanpassingen nodig, ik voel ‘m niet. Bij de volgende poging voor een post ontbreekt het aan power. Pfff, even zit ik met mijn handen in het haar. Komt er nog wel een post uit vandaag?
Duurzaamheid is een van mijn favoriete onderwerpen voor infographics, illustraties en informatiedesign. Denk hierbij aan: “Hoe zet je mensen aan tot het eten van minder of geen vlees?” “Welke stappen kan je zetten om duurzamer te leven?” “Wat is er nodig om een stukje vlees te maken aan water en transport?” “Hoe laat je in één icoon zien dat je als kledingmaker, tuinontwerper of begrafenisondernemer zo duurzaam mogelijk werk levert?”
Zo maar wat onderwerpen waar ik dol enthousiast van wordt om infographics, iconen en illustraties over te maken.
Veel mensen willen wel duurzam(er) leven, maar vinden het lastig om de omschakeling te maken of ze zijn zich gewoon nog niet bewust van de opties die er zijn en welke stappen zij kunnen nemen. Een infographic is een hele geschikte manier om mensen daarover te informeren. Ze de informatie te laten begrijpen en te voelen dat er mogelijkheden zijn. Zijn die stappen succesvol dan is de stap naar activeren en gewenst gedrag een stuk kleiner.
Infographics over duurzaamheid, ik hou er van. Maar wist je dat een infographic zelf ook een hele duurzame vorm van content is? Een infographic is namelijk multifunctioneel inzetbaar. Het is niet iets wat je maar één keertje mag delen. Nee, een infographic laat je lekker vaak terug komen op diverse plekken. Ook nog eens heel slim. Mensen hebben herhaling nodig om iets te onthouden. Dus: herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Het is helemaal niet erg als zij de infographic op meerdere plekken tegen komen.
In het stuk hiervoor las je het al: een infographic is multifunctioneel. Multi-inzetbaar. Zo kan je een infographic op ontzettend veel plekken delen. Als je door mij een infographic laat maken ontvang je het volgende:
Social media kanalen zijn een perfecte plek om infographics op te delen. Denk hierbij aan:
Kortom, multi-inzetbaar én duurzame content.
Heb je geen idee waar je de infographic moet plaatsen? Geen paniek, hier geef ik je graag advies in. Alles om mensen in actie te krijgen!
Wil jij jouw duurzame boodschap ook in een infographic? Of jouw informatie ook als duurzame content?
KVK-nummer: 73833924
Ik snap’M! helpt organisaties en bedrijven die zich inzetten voor een duurzame wereld en het verhelpen van maatschappelijke problemen met het visueel maken van hun informatie door middel van infographics, illustraties en iconen.