Het verschil tussen een grafisch vormgever en een infographicmaker

“We hebben al een grafisch vormgever.”

Dat antwoordde ze op de mail met de vraag of ik ze wat vragen mocht stellen over het (eventuele) gebruik infographics.

Dit was geen koude sales-mail. Deze mail bevatte oprechte interesse in de betreffende partij. Het doel: in gesprek komen met de partij. Hun leren kennen als organisatie, mijn gesprekskills aanscherpen en kijken waar kansen bleven liggen bij de organisatie. In ruil daarvoor geef ik ze waardevolle, direct toepasbare tips die zij, ook zonder mij, kunnen doorvoeren.

In de mail stond duidelijk vermeld dat het niet de intentie van het gesprek was om een aanbod te doen.

Mocht de kans zich voor doen én wanneer het overduidelijk is dat een infographic ze verder gaat helpen, ja, dán had ik wellicht mijn aanbod gedaan.

Zover kwam het niet. De reden: de organisatie had al een grafisch vormgever en dus geen interesse om met mij in gesprek te gaan.

En Ik snap’M (pun intended), natuurlijk zijn er grafisch vormgevers die prachtige infographics maken.

Maar mijn ervaring is dat ik geregeld hoor van grafisch vormgevers dat ze zich niet ‘willen branden’ aan het maken van infographics. Andersom trouwens ook, ik maak geen huisstijlen en logo’s in opdracht. Hier zijn ontzettend veel mensen ontzettend goed (en veel beter dan ik) in.

Zeg nou zelf, als jij super veel zin hebt in een heerlijk vegan taartje, ga je dan eerder naar een tankstation of naar een veganistische bakker?

Dikke kans dat het tankstation ook wel iets lekkers te snaaien heeft, maar of je daar dat specifieke heerlijke vegan taartje gaat krijgen? Dat is de vraag…

Ik snap'M tekentablet visuele informatie

Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen een grafisch vormgever een een informatie/infographic designer?

In deze blog lees je de verschillen.

Verschillen grafisch vormgever en informatie designer

Een grafisch vormgever:

  • Is breed, doet alles op het gebied van vormgeving.
  • Maakt logo’s, huisstijl, lettertypes, social media posts, infographics, briefpapier, visite kaartjes, website ontwerp, advertenties opmaak, brochures, flyers, illustraties, tijdschriften, lay-out en kleurgebruik.
  • Zorgt er voor dat de aandacht getrokken wordt.
  • Verdiept zich in vormen, kleuren en lettertypes.
  • Zorgt voor schoonheid en herkenbaarheid.
  • Brengt het bij de kijker.

Een infographic/informatie designer:

  • Richt zich specifiek op infographics en informatie design.
  • Maakt infographics, iconen, praatplaten, visuele presentaties en illustraties.
  • Borduurt voort op een bestaande huisstijl (gemaakt door een grafisch vormgever).
  • Zorgt ervoor dat de aandacht getrokken wordt én dat de informatie binnen komt, begrepen en onthouden wordt.
  • Verdiept zich in data, informatie en impact maken.
  • Zorgt voor een “Oh zo, ik snap’M!-beleving.
  • Brengt informatie binnen bij de kijker.

Kortom, heb jij een huisstijl, flyer of logo nodig? Zoek dan vooral naar een goede grafisch vormgever!

Ben je specifiek op zoek naar iemand die ervoor zorgt dat informatie binnenkomt bij de kijker? Zet dan een infographic designer in!

Denk jij nou: “Ja, een infographic is perfect voor mijn bedrijf of organisatie!”
En ben je benieuwd naar een samenwerking? Neem contact met me op! Ik vertel je er graag meer over.

Liever zelf aan de slag met het visueel maken van jouw informatie?

Volg mijn online training over infographics maken voor op je socials

Of boek een meedenksessie waarin ik even met je mee kijk. Tijdens de sessie krijg je de ruimte om al jouw vragen te stellen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.