Wat zijn infographics?

“Maar ik heb geen idee wat infographics nou eigenlijk zijn!”

Een tijdje terug nam ik deel aan een hele interessante masterclass over bloggen van een mede ondernemer. Tijdens deze masterclass werd feedback op bestaande blogs gegeven. Onder andere mijn blog werd uitgekozen om eens onder de loep te nemen. Deze blog ging over hoe je infographics opbouwt.

De andere deelnemers krgen ook de kans om dingen over de blogs die behandeld werden, te zeggen. Een van de opmerkingen was: ‘Maar wat zijn nou eigenlijk infographics?’

Oeps, die zag ik even niet aankomen!

Mijn blog had verder weinig verbeterpunten, maar als tip kreeg ik om uitleg toe te voegen over de termen die ik vaak gebruik, en infographic was daar zeker één van!

Zelf zit ik namelijk tot m’n kruintje ondergedompeld in infographics. Praktisch elke dag ben ik bezig met het maken van infographics of anderen inspireren om ze te gaan maken en/of te gaan gebruiken. Ik adem zelf nog net geen infographics. Stiekem ging ik er dan ook vanuit dat tegenwoordig iedereen wel weet wat een infographic is.

En wat blijkt, dat is niet waar. Iets met je eigen blinde vlek.
Altijd fijn wanneer je daar door mede ondernemers op gewezen wordt. Dus bij deze een goed moment om eens uit te leggen wat een infographic nou precies is.

Het woord 'infographic'?

Het woord infographic komt uit het Engels. ‘Infographic’ is een samenvoeging van information (informatie) en graphics (afbeeldingen). In het Nederlands is hier geen begrip voor maar ‘infographic’ is een geaccepteerd woord om te gebruiken. Zie het als een leenwoord. Wist je dat het woord ‘computer’ bijvoorbeeld helemaal niet Nederlands is? Ook dit woord vindt zijn oorsprong in het Engels.

Andere woorden of omschrijvingen die hetzelfde zijn of erg lijken op het woord infographic zijn: visual, praatplaat, infotekening, beeldgrafiek of informatieve illustratie.

Wat is een infographic?

Een infographic is een afbeelding met tekst en beeld en even verderop in deze blog lees je wat je precies ziet in een infographic.

Je kan een infographic zien als een speelse en grafische weergave van informatie.
Het vertelt een verhaal en is op zich zelf staand, daarom heeft een infographic in principe dus geen verdere uitleg nodig.

Wat is het doel van een infographic?

Aandacht trekken
Infographics trekken de aandacht van de kijker en sporen de kijker aan om aandachtig te gaan kijken en lezen en zorgen infographics voor herkenning. Als je een infographic in jouw huisstijl kleur deelt op bijvoorbeeld je social media kanalen, dan zal de kijker jouw huisstijl herkennen en weet hij of zij dat het jouw informatie is. Ze zorgen ervoor dat informatie toegankelijker is dan wanneer hetzelfde in tekst gepresenteerd zou zijn.

Informeren
Infographics zijn bedoeld om informatie zo over te dragen dat het in één oogopslag duidelijk is waar het over gaat. In een infographic geef je de kijker informatie. Aan het einde van de infographic wil je dat de kijker iets weet wat hij of zij daarvoor nog niet wist. Een infographic is dan ook heel geschikt om op een laagdrempelige manier te communiceren over moeilijke of abstracte onderwerpen. Op die manier neem je de lezer stap voor stap mee door een proces, gebeurtenis of ontwikkeling.

Activeren
Een doel van een infographic is om de kijker te activeren. Aan het einde moedig je hem of haar bijvoorbeeld aan om naar een website te gaan, ergens aan deel te nemen of iets wel of niet te doen.

Delen/kopen
En hoewel meestal het hoofddoel van een infographic niet is om de kijker wat te laten kopen, is dat wel een fijn bij-efffect. Een infographic is makkelijk deelbaar. Als een infographic er tof uit ziet, gaan mensen het delen op hun eigen social media kanalen. Een infographic heeft meer kans om veel gedeeld te worden dan een stuk tekst. Ook zijn wij mensen zo ingesteld dat we nieuwsgierig zijn waar iets vandaan komt, als we het mooi vinden. De kans dat mensen doorklikken naar jouw website wordt daardoor flink groter.

Voorbeeld van een infographic. Deze is gemaakt voor Syndion.

Infographic Theaterwerkplaats Tiuri

Voorbeeld van een infographic. Deze is gemaakt voor Theaterwerkplaats Tiuri.

Wat vertel je met infographics?

Een infographic kan over heel veel dingen gaan:

  • (Actuele) gebeurtenissen
  • Achtergrondinformatie,
  • Instructies
  • Werkwijzes
  • (Geografische) data
  • Jaarverslagen
  • Processen

Eigenlijk overal waar je over kan schrijven, en zelfs meer want infographics verbeelden wat je moeilijk in tekst kan vatten.

Waar gebruik je infographics?

Infographics kan je overal gebruiken waar je communiceert met anderen. Digitale communicatie zoals je website, op je social media denk hierbij aan LinkedIn, Instagram, FaceBook of via de e-mail, op Pinterest, of houd bijvoorbeeld een presentatie aan de hand van een infographic. En ook natuurlijk drukwerk zoals flyers, posters, banners, kranten, boeken, tijdschriften en brochures.

Jouw informatie visueel maken

Een infographic maken kost tijd en vereist de nodige skills. Je kan het zelf doen, maar je kan het uiteraard ook uitbesteden. Een ervaren informatie designer weet precies wat de beste manier is om jouw waardevolle boodschap over te brengen aan jouw publiek. En er daarnaast ook voor zorgt dat jouw publiek de actie uitvoert die jij wil dat het doet.

Benieuwd hoeveel het kost om een infographic te laten maken? Dit varieert. Prijzen liggen meestal tussen 600 euro en 4000 euro. Het ligt er aan hoeveel informatie jij gevisualiseerd wilt hebben, of het een complexe of makkelijke stijl is, of de tekst al definitief is, of dat daar nog in geschoven moet worden.

Wil jij nou ook infographics waardoor jouw doelgroep precies snapt wat jij bedoelt?

Liever zelf leren hoe je infographics maakt? Dat kan ook!

Bekijk dan eens mijn online training. Praktisch al mijn kennis over infographics zit in deze training. Na het doorlopen van de training kan jij zelf infographics maken, om te delen op je socials bijvoorbeeld! Hier zit een extra module bij over Adobe Illustrator. Na het doorlopen van die module kan jij jouw infographics in Illustrator maken.