Opbouw van een infographic in tekst en daaronder 3 delen van een infographic

Hoe bouw je een infographic op?

Bob de Bouwer…

In mijn achterhoofd speelt het deuntje tijdens het schrijven van deze blog.

Mijn vriend en ik zitten middenin een bouwproces. We zijn bezig met een aannemer om de keukenmuur vakkundig te laten slopen. Onder het motto van: Zelf doen wat we kunnen (keuken eruit halen, deurpost slopen en dicht metselen, tegelen en afwerking, ook zeker dank aan de handige schoonpa) en uitbesteden wat we echt niet zelf kunnen (stempelen en het slopen van de muur zelf). Eigenlijk net als ondernemen: zelf doen wat je kan en hulp vragen bij wat je moeilijk vindt/ niet kan/ echt niet leuk vindt.

Anyway, geen verdere muurtechnische dingen in deze blog. Maar wel nog even door over bouwen. Hoe bouw je een infographic op? In deze blog vertel ik je meer over de opbouw van een infographic.

Die is misschien nog wel simpeler dan je denkt. Deze opbouw komt je waarschijnlijk heel bekend voor. Dikke kans zelfs dat jij hiermee op de basisschool hebt gewerkt.

De opbouw van een infographic is namelijk gelijk aan dat van een verhaal.

Weten waarom je een infographic wilt inzetten als ondernemer? Lees dan vooral deze blog  met 7 redenen waarom jij infographics wil inzetten ook even!

Waar elke infographic mee begint; de titel!

Het eerste wat de kijker ziet van je infographic. Zorg ervoor dat dit een aantrekkelijke titel is. De kans dat de lezer dan verder wil lezen is een stuk groter dan wanneer je een saaie, ongeinspireerde titel boven een infographic zet.

Maar hoe maak je een titel aantrekkelijk?!

  • Wees concreet. De kijker wil weten aan de hand van de titel waar de infographic over gaat. Dus geen vaag gedoe.
  • Zorg dat de titel opvalt. Gebruik een kleur die een groot contrast heeft met de achtergrond kleur. Achtergrond donker? Maak de titel licht. Lichte achtergrond? Maak de titel donker.
  • Maak de het lettertype van de titel een stuk groter dan de rest van de tekst.
  • Gebruik een ander lettertype voor de titel.
  • Zet getallen in de titel. Bijvoorbeeld: 5 voordelen van zonnepanelen. 7 redenen om nu te beginnen met vegan eten. Begin de titel met het getal en schrijf het getal in cijfers.
  • Gebruik stellingen die beginnen met hoe, wat of waarom. Zie bijvoorbeeld de titel van deze blog.
  • Voeg urgentie toe. In het voorbeeld hiervoor zag je het al. 7 redenen om NU te beginnen met vegan eten. Dit MOET je weten voordat je je tuin gaat vergroenen.
  • Maak de titel niet te lang. Tussen de 3 en 10 woorden is een prima lengte. Heb je meer te vertellen? Zet de rest in de inleiding van de infographic.
Afbeelding waarop de titel van een infographic wordt aangewezen

Inleiding: de plek voor een voorproefje van de rest van de infographic

Na de titel  volgt een inleiding. Hier zet je een voorproefje van wat de kijker gaat lezen, leren of ontdekken in de infographic.

De inleiding is de plek waar hij of zij besluit om verder te kijken of niet. Dé plek dus om ‘m te grijpen.

  • Toon begrip naar de kijker. Laat zien dat je zijn of haar probleem snapt.
  • Geef de kijker een positief vooruitzicht. Dikke kans dat in deze infographic dé oplossing ligt voor het probleem waar de kijker tegen aan loopt.
  • Tussen de 3 en 5 regels is de ideale lengte.

De inleiding wekt op deze manier de interesse. Maar hier hoef je natuurlijk nog niet alles neer te zetten. Dat doe je in de inhoud.

De inhoud: resultaten, bevindingen en visuals

De inhoud is doorgaans het grootste gedeelte van een infographic.

Dit is de plek waar je al je bevindingen, resultaten en informatie plaatst.

De inhoud is het gedeelte waar je de meeste visuals plaatst. Denk hierbij aan grafieken, tabellen, illustraties en iconen. Een infographic zonder beelden is namelijk een (mooi vormgegeven) stuk tekst, maar geen echte infographic.

Hier kan je zo diep ingaan op de inhoud als dat je wil. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen een lange spanningsboog heeft. Dus geen onnodige informatie, maar lekker to the point. En dat punt? Dat maak je in het slot.

Het slot van de infographic

Slot van infographic wordt aangewezen

In het slot geef je een korte samenvatting en een conclusie.

De infographic sluit je af met een call to action. Hier vertel je wat de lezer nu moet doen.

Voorbeelden van call to actions zijn:

  • Ga naar de website
  • Neem contact op met…
  • Deel dit op social media.

Een call to action schrijf je altijd in gebiedende wijs. Dit maakt het voor de lezer makkelijker om te bedenken wat hij of zij nu moet doen.

Zo, nu heb je een houvast hoe je een infographic opbouwt. Natuurlijk zijn dit regels en zijn die er ook om af en toe gebroken te worden. Experimenteer vooral ook zelf met wat werkt voor jou.

Wist jij dat een infographic dezelfde opbouw heeft als een verhaal?

Zelf infographics leren maken voor op je socials? Volg dan mijn online training!

Vind je het lastig om zelf je informatie visueel te maken? Heb je geen tijd? Of ben je benieuwd naar welke mogelijkheden er zijn om het uit te besteden?

Leave a Reply

Your email address will not be published.