Bob de Bouwer…
In mijn achterhoofd speelt het deuntje tijdens het schrijven van deze blog.
Mijn vriend en ik zitten middenin een bouwproces. We zijn bezig met een aannemer om de keukenmuur vakkundig te laten slopen. Onder het motto van: Zelf doen wat we kunnen (keuken eruit halen, deurpost slopen en dicht metselen, tegelen en afwerking, ook zeker dank aan de handige schoonpa) en uitbesteden wat we echt niet zelf kunnen (stempelen en het slopen van de muur zelf). Eigenlijk net als ondernemen: zelf doen wat je kan en hulp vragen bij wat je moeilijk vindt/ niet kan/ echt niet leuk vindt.
Anyway, geen verdere muurtechnische dingen in deze blog. Maar wel nog even door over bouwen. Hoe bouw je een infographic op? In deze blog vertel ik je meer over de opbouw van een infographic.
Die is misschien nog wel simpeler dan je denkt. Deze opbouw komt je waarschijnlijk heel bekend voor. Dikke kans zelfs dat jij hiermee op de basisschool hebt gewerkt.
De opbouw van een infographic is namelijk gelijk aan dat van een verhaal.
Weten waarom je een infographic wilt inzetten als ondernemer? Lees dan vooral deze blog met 7 redenen waarom jij infographics wil inzetten ook even!
Het eerste wat de kijker ziet van je infographic. Zorg ervoor dat dit een aantrekkelijke titel is. De kans dat de lezer dan verder wil lezen is een stuk groter dan wanneer je een saaie, ongeinspireerde titel boven een infographic zet.
Maar hoe maak je een titel aantrekkelijk?!
Na de titel volgt een inleiding. Hier zet je een voorproefje van wat de kijker gaat lezen, leren of ontdekken in de infographic.
De inleiding is de plek waar hij of zij besluit om verder te kijken of niet. Dé plek dus om ‘m te grijpen.
De inleiding wekt op deze manier de interesse. Maar hier hoef je natuurlijk nog niet alles neer te zetten. Dat doe je in de inhoud.
De inhoud is doorgaans het grootste gedeelte van een infographic.
Dit is de plek waar je al je bevindingen, resultaten en informatie plaatst.
De inhoud is het gedeelte waar je de meeste visuals plaatst. Denk hierbij aan grafieken, tabellen, illustraties en iconen. Een infographic zonder beelden is namelijk een (mooi vormgegeven) stuk tekst, maar geen echte infographic.
Hier kan je zo diep ingaan op de inhoud als dat je wil. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen een lange spanningsboog heeft. Dus geen onnodige informatie, maar lekker to the point. En dat punt? Dat maak je in het slot.
In het slot geef je een korte samenvatting en een conclusie.
De infographic sluit je af met een call to action. Hier vertel je wat de lezer nu moet doen.
Voorbeelden van call to actions zijn:
Een call to action schrijf je altijd in gebiedende wijs. Dit maakt het voor de lezer makkelijker om te bedenken wat hij of zij nu moet doen.
Zo, nu heb je een houvast hoe je een infographic opbouwt. Natuurlijk zijn dit regels en zijn die er ook om af en toe gebroken te worden. Experimenteer vooral ook zelf met wat werkt voor jou.
Wist jij dat een infographic dezelfde opbouw heeft als een verhaal?
Zelf infographics leren maken voor op je socials? Volg dan mijn online training!
Vind je het lastig om zelf je informatie visueel te maken? Heb je geen tijd? Of ben je benieuwd naar welke mogelijkheden er zijn om het uit te besteden?
KVK-nummer: 73833924
Ik snap’M! helpt organisaties en bedrijven die zich inzetten voor een duurzame wereld en het verhelpen van maatschappelijke problemen met het visueel maken van hun informatie door middel van infographics, illustraties en iconen.