fbpx

7 redenen om infographics in te zetten op je socials als ondernemer

In dit blog leer je waarom jij als ondernemer infographics wil inzetten voor jouw onderneming. Ik deel 7 redenen waarom en hoe je infographics in je voordeel laat werken. Als infographic specialist heb ik al flink wat infographics gemaakt voor op mijn social media. Dit zijn mijn drijfveren om infographics in te zetten!

1. Infographics trekken de aandacht van de kijker

Een infographic is visueel en kleurrijk. Dit zorgt ervoor dat een infographic eerder de aandacht trekt van de kijker dan een lap tekst. Een infographic is een geschikte manier om veel informatie samen te vatten. De attentie span van mensen is tegenwoordig erg kort. In een infographic is de informatie beter te scannen dan bij een tekst. Het maken van een infograhic is dan ook een waardevolle tool wanneer je ondernemer bent.

Infographics trekken aandacht

2. Infographics zijn visueel, dus makkelijker te onthouden

Infographics zijn makkelijk te onthouden

Mensen zijn visueel ingesteld. Van de informatie die in de hersenen zit is maar liefst 90% visuele informatie. Doordat mensen visueel zijn ingesteld, motiveert een infographic ze meer om door te lezen/swipen/klikken dan wanneer je een lap tekst gebruikt. Je stimuleert jouw kijker of ideale klant om de informatie die jij te delen hebt, aandachtig te bekijken en zelfs te onthouden.

3. Infographics op social media vergroten jouw expertstatus als ondernemer

Maak een infographic over een onderwerp waar je veel van af weet, of wat je vakgebied is als ondernemer. Deel je ervaringen met dat onderwerp of concrete cijfers wanneer je een onderzoek hebt gedaan. Zorg dat je goed je feiten en bronnen checkt en geen valse informatie deelt. Deel jij veel waardevolle informatie? Wie weet overtuig je de kijker of jouw ideale klant dat jij de go-to persoon bent voor dat onderwerp/product of die dienst!

Infographics vergroten expertstatus

4. Infographics in je huisstijl zorgen voor herkenning bij de kijker

Infographics zorgen voor herkenning

Wanneer je jouw infographics consistent in jouw huisstijl of kleuren maakt, gaat de kijker jou en je onderneming herkennen wanneer jouw post met infographic langskomt in de tijdlijn. Als je ook nog eens constant waarde deelt, zullen ze jouw post gaan herkennen, ermee vertrouwt raken, eerder bekijken, delen, opslaan of liken en zelfs overgaan tot aankoop van jouw dienst of product.

Zelf infographics maken van A tot Z? In mijn online training ‘Infographics voor je socials’ leer ik het je!

5. Infographics bieden entertainment aan de kijker

Een infographic is leuk om naar te kijken. Veel mensen zitten op social media ter ontspanning. Wanneer je op een leuke manier toch informatie tot je te neemt, is het een win-win situatie. Daarnaast bied een infographic mogelijkheid om grappige feitjes of boeiende resultaten te delen over jou, je dienst of je aanbod.

Infographics bieden entertainment

6. Infographics zijn like-a-ble en makkelijk te delen voor de kijker

Infographics zorgen voor engagement

Infographics lokken engagement uit. Vooral op social media zorgt het voor de nodige likes, shares en reacties. Doordat een infographic leuk is om naar te kijken, informatief is én een statement kan maken, zijn ze like-a-ble. Infographics worden vaak gedeeld op diverse social media kanalen. En weetje dat een infographic heeft tot 3 x meer kans om gedeeld te worden dan een tekstdocument? Maak nuttig gebruik van deze feiten!

7. Infographics bieden de mogelijkheid om je aanbod te doen

Hoewel een infographic er niet per sé om draait, is het wel een optie om als ondernemer je aanbod te doen. Zorg dat je eerst waarde deelt waardoor je het vertrouwen van de kijker wint. Dat maakt de stap naar het aannemen van het aanbod een stuk kleiner. Houd de 80/20 regel aan met het doen van je aanbod. Zo deel je 80% waarde en 20% doe je je aanbod. Dit is te verdelen per post of over meer posts. Bijvoorbeeld 4 posts met waarde en 1 post je aanbod doen. Zo overweldig je je kijker niet met promotie. Hij of zij volgt je immers voor de waarde die je deelt en niet om constant promotie in ‘t gezicht te krijgen.

Infographics aanbod doen

Leren hoe je je aanbod doet in een infographic op je socials? In mijn online training vertel ik je hoe.

Zo, dat waren 7 redenen om infographics in te zetten als ondernemer. Wat is jouw belangrijkste reden om infographics in te zetten?

Naast het maken van infographic posts op social media, zijn er nog andere manieren om jouw informatie visueel te maken. Denk hierbij aan een gedrukte flyer, een visueel document of een presentatie met afbeeldingen. Wil je hier meer over lezen? Lees dan vooral deze blog over 6 manieren om informatie visueel te maken voor jouw klant of doelgroep.

Geen tijd om zelf je informatie visueel te maken? Besteed je het liever uit? Ik help je graag! 

Leave a Reply

Sluit Menu