Bakken vol waardevolle informatie heb je en je staat te popelen om dat aan jouw doelgroep over te brengen. Je weet echter ook dat je dit niet zomaar als lap tekst op het bordje van je doelgroep kan leggen. Deze informatie wil je op een leuke en pakkende manier overbrengen. Welke opties heb je om jouw informatie visueel te maken? In dit blog geef ik je een paar mogelijkheden!
Heb je een moeilijk document met veel tekst, cijfers en feiten? Dan is een infographic een geschikt format voor jou. Een infographic leent zich namelijk perfect om informatie visueel te maken.
Het woord ‘Infographic’ is een Engelse samenvoeging van ‘information’ (informatie) en ‘graphic’. Een informatie visualisatie dus eigenlijk.
In een infographic zet je niet klakkeloos alle informatie die in het document staan. Kijk van te voren goed wat de boodschap is die je wil overbrengen. Schrap de rest. Of maak meerdere infographics.
Zorg bij een infographic voor een pakkende titel, een beknopte inleiding, inhoud met nuttige en interessante feiten, en tot slot een call to action.
Denk je nou: ‘Pfoe, zo’n infographic maken, kost me klauwen met tijd?’ Je kan dit uiteraard ook uitbesteden.
Benodigdheden:
Een andere manier om informatie visueel te maken is een presentatie, en dan hebben we het niet over een kale Powerpoint presentatie met stukken tekst die je letterlijk opdreunt. Denk een stukje verder. In presentatie software programma’s zoals Powerpoint, Prezi of Canva heb je ontzettend veel mogelijkheden. Voeg foto’s, afbeeldingen, grafieken en illustraties aan je presentatie toe.
Kies per onderwerp dat je verteld één afbeelding, grafiek of illustratie en plaats die op één slide. Heb je toch meer te laten zien dan dat? Voeg de volgende afbeeldingen, grafieken of illustraties op een volgende slide. Zo houdt het publiek de aandacht bij jouw verhaal in plaats van dat ze alle afbeeldingen bekijken. Onthoud: het is een presentatie geen fotoboek.
Tip: plaats de tekst die je zelf verteld, niet letterlijk op je presentatie. Mensen lezen sneller dan dat jij kan vertellen. Hun aandacht gaat dan naar de geschreven tekst en niet naar wat jij verteld. Dat wil je niet. Wil je tekst toevoegen? Kies dan alleen de sleutelwoorden, zo dwing je de luisteraar om ook echt te luisteren naar wat jij te vertellen hebt.
Benodigdheden:
Naast een presentatie met slides heb je ook de optie om een praatplaat te gebruiken. Heel geschikt wanneer je je idee of boodschap tijdens een presentatie toont. Een praatplaat is in tegenstelling tot een slide-presentatie, één afbeelding waarop alles te zien is. Het verteld het hele verhaal. In een praatplaat is weinig tot geen tekst te vinden omdat je dat er zelf bij verteld. Het heeft wat weg van een infographic, maar het verschil is dat je bij een praatplaat wel nog je verhaal moet doen. Vandaar de naam PRAAT-plaat. Jij praat voor/over een plaat.
Benodigdheden:
Wil je je doelgroep iets tastbaars meegeven of toe sturen? Dan is een flyer een geschikt format. Een flyer is op zichzelf staand, dus verteld het hele verhaal zonder dat je er zelf nog wat bij moet vertellen. Op een flyer maak je zowel gebruik van tekst als van beeld. Zorg dat tekst en beelden elkaar aanvullen. Voorbeelden van beelden zijn: foto’s, illustraties, iconen en zelfs een hele infographic.
Een flyer heeft een herkenbare hiërarchie:
Flyers hebben diverse formaten. Vraag bij je drukker na welk formaat het meest geschikt is voor jou.
Benodigdheden:
Je hebt een document boordevol met informatie. Maar geen tijd om het om te zetten in een infographic, praatplaat, presentatie, flyer of social media post. (Dit kun je uiteraard ook uitbesteden!) Denk dan eens aan een visueel document.
Bedenk dan dat er simpele opties zijn om een document visueel te maken. Al met één afbeelding per hoofdstuk of alinea wordt het een stuk prettiger om te lezen. Er zijn veel sites waar je gratis of voor weinig geld afbeeldingen en illustraties vindt.
Check bij alle afbeeldingen en illustraties of je ze zomaar mag gebruiken en wat de voorwaarden er voor zijn. Op de meeste afbeeldingen is auteursrecht van toepassing.
Programma’s zoals Word hebben ook opties om afbeeldingen, grafieken, pictogrammen, 3D modellen en vormen toe te voegen. Speel hier eens mee!
Benodigdheden:
Social media posts zijn altijd een goede manier om je informatie over te brengen. Tegenwoordig hebben heel veel mensen één of meerdere profielen op diverse social media platformen. Grote kans dus dat jouw doelgroep daar ook te vinden is.
Social media is bij uitstek een goede plek om gebruik te maken van visuele informatie. Je aandacht wordt meer getrokken door iets wat visueel is, dan een post die alleen tekst bevat. Test maar eens, als je scrollt op FaceBook, stop je eerder bij een post met alleen tekst of bij een post die zowel tekst als een afbeelding bevat?
Dat je op je socials goed scoort met visuele content, dat weet je waarschijnlijk al. Dikke kans dat je al foto’s en video’s op diverse profielen hebt staan. Maar sommige informatie is niet echt in één foto of een filmpje te vangen. Denk dan eens aan een infographic voor op social media.
Benodigdheden:
Naast deze 5 opties zijn er nog tal van andere opties. Denk hierbij aan een video, animatiefilm, campagne, een reclame spotje of een website.
Zo, nu heb je opties om jouw informatie visueel te maken.
Voor welke optie ga jij als eerst?
Hulp nodig met het visueel maken van jouw informatie? Boek een meedenksessie en dan gaan we volle bak aan de slag met het visualiseren van jouw boodschap.
Geen tijd om zelf je informatie visueel te maken? Besteed je het liever uit? Ik help je graag!
KVK-nummer: 73833924
Ik snap’M! helpt organisaties en bedrijven die zich inzetten voor een duurzame wereld en het verhelpen van maatschappelijke problemen met het visueel maken van hun informatie door middel van infographics, illustraties en iconen.
Foto’s door Tessa Wiegerinck & Lisa Buurkes.